Japan, često slavljen zbog svoje preciznosti i izrade, značajan je konkurent u svijetu luksuznih satova. Vrhunski primjer ovog majstorstva je Grand Seiko, cijenjena institucija koja se ponosi s preciznošću. U gradu Shizukuishiju, udaljenom nešto više od dva sata vožnje Shinkansenom u prefekturi Iwate, nalaze se i tvornica mehanizama Morioka Seiko i studio Grand Seiko, posvećen izradi GS mehaničkih komponenti i satova najviše kvalitete. Studio Grand Seiko dizajniran je od strane poznatog arhitekta Kengo Kuma i dovršen je 2020., a raspored studija i svaki detalj njegovog uređenja odražava brižljivo razmatranje, slično zamršenim dijelovima mehanizma za satove. Dekor studija crpi inspiraciju iz tradicionalnih japanskih hramova i stanova.
Od 1970-ih Seiko je prisutan u Shizukuishiju, nazivu koji se poetično prevodi kao “nježan zvuk kapljice vode na kamenu”. Ovo je mjesto odabrano zbog duboko ukorijenjenih zanatskih tradicija koje datiraju stoljećima.
Povijest brenda seže u 1892. godinu, kada je 32-godišnji poduzetnik Kintaro Hattori osnovao tvrtku Seikosha, transformirajući svoju malu trgovinu za popravak i maloprodaju satova u Tokiju u mali pogon za proizvodnju satova. I dok su mnogi prekretnički komadi izrađeni pod imenom Seiko, prvi Grand Seiko sat ugledao je svjetlo dana tek 1960. godine, postavši jedan od Seikovih simbola.
Kasnih 90-ih Grand Seiko napravio je veliki skok u obliku konstrukcije poboljšanih mehaničkih pokreta. S povećanom potrebom za tehnologijom među kupcima, ovo je bio očigledan potez i dao je izvrsne rezultate za brend. Osim težnje za funkcionalnijim satovima uz pomoć mehanike, ovo je također bilo vrijeme kada su urari unutar kuće odlučili ne zadovoljiti se manjim promjenama u konstrukciji. Željeli su potpunu obnovu koja će zadiviti i inspirirati kupce. I to se ostvarilo kada je kalibar 9S bio spreman. Do danas, kalibar 9S i dalje je jedan od najpreciznijih mehanizama na svijetu.
Iako je Grand Seiko postigao znatnu popularnost i priznanje svojom ponudom kvarcnih satova, svoj vrhunac urarstva dostigli su 2004. kada je konačno izašao Spring Drive. Uz rezervu snage od 72 sata i točnost od +/- 1 sekunde po danu, ova nova tehnologija korištena je u gotovo svim novim Grand Seiko satovima.
Ali 2017. postala je nezaboravna godina kada se Grand Seiko uspostavio kao samostalni brend, izašavši iz Seikovog kišobrana nakon 58 godina. To nikoga nije iznenadilo, budući da se Grand Seiko već mogao pohvaliti dizajnom i privlačnošću jedinstvenom od Seika, prikupljajući vlastitu vjernu bazu obožavatelja svakim novim satom.
Trend tihog luksuza još uvijek je u zamahu. Najnovija kategorija koja prihvaća nenametljiv dizajn – nakon odjeće, modnih dodataka i tenisica je industrija luksuznih satova.
“Trend ‘tihog luksuza’ odražava želju za određenim brendovima koji ne bliješte”, rekao je Tim Stracke, izvršni direktor tržišta satova Chrono24, prozvavši Grand Seiko kao snažan primjer. “Među kolekcionarima GS ima sličan respekt kao Rolex, ali puno manje ljudi to zna. Ako niste u svijetu satova, možda vidite Grand Seiko i nemate pojma koliko je skup ili dobro napravljen, ali pravi poznavatelj bi to odmah mogao reći.”
Prema konzultantskoj kući za satove The Hour Markers, satovi brendova kao A. Lange & Söhne, Vacheron Constantin, Patek Philippe i Jaeger-LeCoultre predstavljaju „tihi luksuz“.
Dio rasta želje za takvim satovima može se jednostavno pripisati promjenama u trendovima. Neko su vrijeme kućišta satova – dio koji sadrži lice, brojčanik i mehanizam – svake godine postajala sve veća i raskošnija, a neka su postajala velika i do 60 milimetara. Za referencu, kućište tradicionalnog standardnog muškog sata je oko 40 mm. Manji satovi, neki od čak 36 mm, bili su dominantni na ovogodišnjem sajmu Watches & Wonders.
Ideja da razmetanje bogatstvom postaje manje privlačno u turbulentnim vremenima, dobro je poznati pokretač tihog luksuznog trošenja. Posljednji put kada je skriveno bogatstvo bilo u modi bilo je kasnih 2000-ih i poklopilo se s globalnom recesijom.
Jeff Fowler, glavni izvršni direktor tržišta satova Hodinkee, rekao je da kriminal, ili barem strah od njega, također može biti motivirajući faktor u želji za skromnim satom.
“Ako nosite Rolex GMT, koji je oko 10.000 dolara, mogli bi vas zaskočiti za taj sat”, rekao je Fowler. “U međuvremenu, poznajem tipa koji nosi Patek Philippe 2499 kamo god ide i uopće se ne brine zbog toga, a iako je 70 puta skuplji od Rolexa, većina ljudi ga niti ne prepozna.”
I baš kao što tihi luksuz u odjeći i modnim dodacima ima poznata imena kao što su Loro Piana ili Brunello Cucinelli, brendovi poput Patek Philippea i Parmigiani Fleurier čine isto za satove. Mislim da tu možemo dodati i Grand Seiko.